1. Forside
  2. /
  3. Viden
  4. /
  5. SEO
  6. /
  7. 3 myter omkring Yoast SEO

3 myter omkring Yoast SEO

af | 10. jul 2021 | SEO

Sidst opdateret d. 7. marts 2024

SEO-tekster er en super god måde at skabe mere trafik til ens nye hjemmeside. Hvis du bruger SEO-tekster ordentligt, så kan det være et super godt for din hjemmeside. Det som kan være besværligt ved at bruge SEO-tekster er, at det kan være besværligt at holde overblik over de mange forskellige tekster. Heldigvis kan du bruge et plugin som hedder Yoast.

Med Yoast kan du nemlig holde styr på, om du har flere sider du forsøger at optimere til det samme søgeord, og er ved at lave “Søgeords Kannibalisering”.

Jeg bruger selv Yoast-plugin til WordPress, men jeg hører ofte 3 ting som gør igen – 3 myter omkring Yoast som jeg gerne vil punktere.

Yoast SEO

1. Du skal have alle lamper til at lyse grønt

Yoast er lavet til at være så nemt at bruge som muligt. Det kan være svært at sætte sig ind i SEO, når man lige er begyndt, hvilket også er, hvorfor dette plugin er så simpelt.

Der er 3 forskellige lys (4 hvis man tæller den blå no-index med), som kan være tændt for en bestemt side/tekst. Hvert lys siger noget forskelligt om, hvor godt siden er optimeret. Især i starten vil man gerne have, at alle lamper lyser grønt, for det må betyde, at ens tekst er så god som muligt.

Yoast vurderer ikke, hvordan en SEO-tekst klarer sig på søgemaskinen i praktisk, men prøver i stedet at forudse det ved at bedømme din tekst på nogle standard-betingelser. Det betyder, at din tekst kan være super effektiv i praktisk, uden Yoast synes, at den er det i teorien.

Prøv at skift dit Fokus-søgeordsfrase, så vil du se at lyset skifter farve. Farven på Yoast er altså ikke bedre end dit Fokus-søgeordsfrase.

Yoast SEO

2. At skrive søgeordet i Yoast øger din synlighed

Dette er – desværre – stadig en myte jeg hører i 2024.

Når du bruger Yoast, så kommer du til at møde feltet: ”fokus søgeordsfrase”. Der er nogle som tror, at dette felt gør, at Yoast fortæller søgemaskinen direkte, hvilket søgeord din tekst er skrevet efter. Det gør, at mange tror, at de bare kan skrive søgeordet i Yoast for at optimere deres tekst.

Faktisk så er feltet lavet til, at Yoast ved, hvilket søgeord teksten er skrevet efter, så de kan vurdere siden ud fra det søgeord. Når du arbejder med et bestemt søgeord, så er det godt at prøve at indarbejde det i sidens titler, metabeskrivelser og indhold.

3. Du skal altid lytte til Yoast.

Yoast er et godt og hjælpsomt program til WordPress, når du skal arbejde med SEO, men det er langt fra perfekt. Det betyder også, at man selv skal vurdere, om dens vurderinger er relevante for en, og om det kan betale sig at ændre på teksten. Du skal for eksempel være sikker på, at din titel og metabeskrivelse har den rette længde, også selvom Yoast siger noget andet, hvis du vil være sikker på, at man kan se hele teksten.


Hvad er Yoast SEO?

Yoast SEO er et plugin til WordPress, som kan hjælpe dig med SEO. Yoast kan hjælpe med alt fra at optimere tekster og titler, til at forbedre læsbarheden af dit indhold.

Nøglefunktioner og Fordele:

  1. Titel og Meta-beskrivelser: Yoast gør det let at skrive titler og meta-beskrivelser.
  2. Læsbarhedsanalyse: Værktøjet analyserer dit indhold for læsbarhed, sikrer, at teksten er lettilgængelig og forståelig for dine besøgende, hvilket er et vigtigt for brugeroplevelsen.
  3. Aanalyse: Yoast hjælper med at identificere og optimere dine tekster for specifikke søgeord.
  4. XML Sitemap: Automatisk generering af XML sitemap, der gør det lettere for søgemaskiner at crawle og indeksere din hjemmeside.
  5. Social Media Integration: Yoast gør det også muligt at optimere hvordan din hjemmeside bliver vist på sociale medier, når der linkes til din hjemmeside fra fx Facebook.