1. Forside
  2. /
  3. Viden
  4. /
  5. SEO
  6. /
  7. Betyder domænenavnet noget i forhold til SEO?

Betyder domænenavnet noget i forhold til SEO?

af | 17. jul 2017 | SEO

Før i tiden var det godt, at hjemmesidens vigtigste keyword indgik i domænenavnet. 

Det kunne nemlig få hjemmesiden længere op på søgemaskinernes resultatliste – dengang betyd det meget, om du kunne få et domænenavn med dit søgeord i.

De største søgemaskiner har dog lavet retningslinjerne (algoritmen) om. Den laver de om med jævne mellemrum, for at sikre at de søgende får de bedste resultater.

Betyder domænenavnet noget i forhold til SEO

Det betyder altså, at søgemaskinerne i dag ikke favoriserer hjemmesider med det søgte keyword i domænenavnet over hjemmesider uden.

Eksemplet kunne være en hjemmeside for salg af højtalere. En hjemmeside, hvor ”højtalere” indgår i domænenavnet, rangerer altså ikke nødvendigvis højere end dem uden.

MEN! …

URL’en – den del af hjemmesideadressen, som står efter selve domænet – kan til gengæld have en stor betydning. Førhen kunne du se adressen for en side til en hjemmeside være billig-højtaler.dk efterfulgt af ”tilfældige” tal, bogstaver og tegn. Det ser du meget sjældent i dag. I stedet kan du f.eks. se URL’er som brandnavn.dk/billig-højtaler. Hvis brugerens søgeord er ”find billig højtaler,” har denne URL end lille fordel, end hjemmesider der ikke har søgeordene i sin URL.

Så lad være med nødvendigvis at prøve at finde et domænenavn, der har med dit keyword at gøre. I stedet kan det være en god ide at finde et unikt domænenavn, som det er nemt at stave til, og ikke er for langt. Hvis du har gjort arbejdet grundigt på din hjemmeside, skal kunderne nok finde den – også selvom domænenavnet ikke indeholder dit vigtigste søgeord.

Hvordan kommer min hjemmeside så frem på Google?

kom frem på google

For at få din hjemmeside til at ligge højt på Google og øge dens synlighed, er det vigtigt at arbejde søgemaskineoptimering (forkortet til SEO). Her er nogle nøgletrin, der kan hjælpe dig med at få din hjemmeside frem på Google:

SEO er en forkortelse for “Search Engine Optimization,” hvilket betyder søgemaskineoptimering på dansk. Det er en samling af teknikker, strategier og metoder, der bruges til at forbedre en hjemmesides synlighed og placering i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google.

Du kan læse meget mere om hvad SEO er her.

Skal du købe .DK eller .COM domæne?

Du skal også beslutte dig for, om du vil have et .dk-, .com-, eller helt andet domæne.

Der kan være mange årsager til at vælge det ene fremfor det andet, men SEO-argumentet er ikke et af dem.

Det er nemlig blevet helt ligegyldigt, om du vælger et lokalt domæne (altså .dk) eller et .com-domæne.

Du kan i stedet lade det være op til dine ambitioner eller din målgruppe.

Forventer du udelukkende danske kunder/besøgende, er et .com-domæne altså ikke videre nødvendigt. Ønsker du derimod at lave en international hjemmeside, kan .com være en god ide.

Der kan også være lidt troværdighed i et .dk her i Danmark, hvor vi fx sjældent ser .com, .org eller andet. Typisk vil det også være nemmere at huske, fordi vi har til vane at skrive .dk.

Der er ikke noget rigtigt eller forkert, når det gælder om at vælge domænenavn i forhold til SEO. Hvis du har svært ved at finde på et domænenavn, kan du finde masser af idéer på nettet. Men nogle gange hjælper det også bare at lade ideerne komme af sig selv.

Vigtigst er det, at domænenavnet er simpelt og mundret, for så bliver det nemmere husket.

Du kan se listen af forhandlere af .dk-domænenavne her.



Kan jeg ændre mit domænenavn uden at påvirke SEO?

Ændring af et domænenavn kan have indvirkning på SEO, da det kan påvirke links og omdirigeringer. Det anbefales at udføre en grundig planlægning og implementere 301-omdirigeringer hvis du skal skifte dit domænenavn på din hjemmeside.

Betyder domænenavnet noget til SEO?

Ikke mere. I dag betyder det ikke noget om dit domænenavn indeholder dit søgeord. Sørg dog i stedet for at brug dine søgeord i URL’en efter dit domæne. Fx navn.dk/søgeord