Betyder tekster noget i forhold til SEO?
Nye regler fra søgemaskiner og for online markedsføring kan være svære at finde rundt i.
Et af de spørgsmål vi hører herom i øjeblikket er det ovenstående. ”Betyder tekster noget i forhold til SEO?”
Søgemaskinen Google har nemlig lavet en ny algoritme, der straffer de SEO-tunge tekster proppet med keyword efter keyword. Her er der altså tale om, at de tekster, som er særligt keyword-mættede, kommer længere ned på søgeresultaterne.
Ja, både tekster og SEO er vigtigt
Men der er en klar forskel i vægtningen mellem de to. Med Googles straf-system er det tydeligt, at gode/værdifulde tekster vægter højt. Med værdifulde tekster menes der her netop de tekster, som vægter indhold og målgruppeorientering højere end for eksempel keyword spam og lignende.
Optimalt burde det altid have været sådan. Men der har været en del overforbrug af keyword spam på mange hjemmesider. Dette overforbrug har resulteret i super god position på søgemaskineresultaterne, men rigtig dårlige tekster og infomation for brugerne.
Dette vil søgemaskinerne gerne til bunds i – deraf strafsystemet. Så som det står nu, er tekster vigtigere end SEO Keyword spam – ikke kun for dine kunder, men også for dig selv. Søgemaskinerne hjælper altså ikke længere de hjemmesider, som har SEO-mættede tekster. I stedet er det nu meget bedre med tekster, der giver en reel værdi i form af information.
Sig nej til spam og ja til godt indhold
Det er muligvis svært at håndtere dette strafsystem, hvis du har lagt meget energi i SEO-mættede tekster til din hjemmeside. Men hvis vi skal tage de positive briller på, har det en gavnlig effekt i det lange løb.
Internettet vil i højere grad (forhåbentligt) blive præget af nyttige tekster i stedet for keyword-mættede tekster, som ingen værdi giver. Når det så er sagt, så står du selvfølgelig stadig i en situation nu og her, hvor der skal laves en ændring.
Her er det positive, at det ikke behøver tage meget langt tid at lave disse ændringer. Du får i stedet gode tekster på din hjemmeside, som handler om dit fantastiske produkt, og ikke søgemaskineoptimerende keywords. Så i stedet for at skrive tekster til søgemaskinerne, skal du skrive tekster til mennesker.
Her får SEO stadig en relevans. Når du vælger de rigtige keywords, skal de strøs let hen over teksten snarere end at bruges som spam. Det bedste er, at de stadig har en virkning – ja endda en langt bedre effekt end før.
Er du en SEO-fan, og skal i gang med at skrive tekster til din hjemmeside, så får du lige et lille råd fra SEO-eksperterne: keywords er super effektive i overskrifterne. Det er nemlig her, du får mulighed for at trylle ekstra godt med SEO.
Vil du vide mere om SEO, eller skal vi hjælpe dig med skrivearbejdet, så tag en snak med os allerede i dag.