Se din hjemmeside igennem kundens øjne
Hvis du har en hjemmeside, har du sikkert ønsket, at du vidste hvad dine kunder kan lide at se. Hvad de klikker på, hvad de kigger på, og måske endda hvor de ønsker at klikke.
Heldigvis er det ret nemt, at finde ud af lige netop disse ting, med et såkaldt heatmap på din hjemmeside!
Heatmaps: Se hvad kunden ser
Et heatmap viser, kort sagt, hvordan brugerne bevæger deres mus rundt på din hjemmeside. Du kan se hvad de klikker på, hvornår og hvor meget.
Lige netop mængden af kliks, og hvor de er, kan være super interessant at finde ud af, hvis du f.eks. ejer en webshop eller en blog.
Forestil dig, at du kan se de mest muse-trafikerede steder, på din webshop eller blog. Det er her, hvor folk oftest lader deres mus køre hen.
Nu har du den bedste placering, til din webshops Call to Action-knapper! Kender du de hjemmesider, hvor man nærmest ikke kan finde købs-knappen, selvom du endelig har overbevist dig selv om, at du mangler produktet? Det problem ville ikke være der, hvis webshoppen brugte heatmaps!
Eller hvad med, at du placerer dine nyeste blogposts, lige netop dér, hvor du ved, at flest folk kigger? Det giver flere besøgende og folk bruger længere tid på, at surfe rundt på din side.
For når du kan placere dit mest spændende og aktuelle indhold, lige i folk synsfelt, så er det lige før, at de er tvunget til at klikke sig videre!
Hotjar.com: Heatmap eksperter
Nu hvor du ved lidt om, hvad et heatmap kan bruges til, så har du måske lyst til tjekke lidt nærmere op på det. Måske er du allerede klar til, at prøve det ud på din egen hjemmeside!
Heldigvis er det ikke spor svært, at få adgang til disse data (og meget mere!), ved at bruge en service som Hotjar.com.
Hotjar.com er førende inden for deres felt og det er ikke for sjov: Det er så simpelt at bruge, at det faktisk næsten føles som en leg.
Du tænker måske, at når nu man kan få så meget ud af servicen, at det vil tage et helt hold programmører, at installere det på din hjemmeside. Men du tager ganske fejl!
Faktisk kan du klare det selv. Hotjar har udførlige guides til dig. Om du bruger WordPress, Wix, Squarespace eller noget andet, så har de en trin-for-trin guide til dig!
Det er 100% gratis, hvis man ”kun” vil indsamle data fra 2.000 sidevisninger pr. dag! Har du brug for mere, så bliver du nød til at købe det, men her giver de dig 15 dages gratis prøve.