Linkbuilding betyder kort og godt ’opbygning af links’, og er en stor del af SEO-arbejdet. Det kan være med til at hjælpe din hjemmeside i top på Googles søgeresultater.
Det er lidt svært helt at forstå, hvad linkbuilding går ud på, men betydningen af god linkbuilding må endelig ikke undervurderes.
Når man snakker om linkbuilding, deler man det typisk op i interne links og eksterne links.
Interne links
De interne links er dem, du selv linker til mellem dine egne sider. De er med til at gøre din side mere brugervenlig, da det er nemmere for den besøgende at navigere rundt mellem forskellige undersider m.m.
Samtidig er interne links også med til at forklare Google, hvilke af dine landingssider der vigtige og relevante for hinanden.
Eksterne links
De eksterne links er dem, der findes på helt andre sider, som fører ind til netop din side. Det kan f.eks. være en artikel, hvor dit brand eller din virksomhed nævnes og linkes til.
Ift. Google har eksterne links som regel mere værdi end de interne. De kan nemlig ses som en slags anbefalinger af din side, hvilket får Google til at rangere den højere.
Værdien af links
Ikke alle eksterne links har lige høj værdi. F.eks. har et eksternt link en højere værdi, hvis det kommer fra en side, der er relevant ift. din side. Har du en webshop, hvor du sælger tøj, vil et link fra en modeblog altså have ret høj værdi.
Relevansen kan måles ud fra flere parametre og der findes en række værktøjer på nettet, der kan bruges til at vurdere links. Det kan være en ret tidskrævende proces, men også vigtigt at gøre, så du ikke spilder din arbejdstid på et link, der alligevel har en meget lav værdi.
Vi kan hjælpe dig med linkbuilding
Hos Itroom er vi eksperter i SEO – herunder også linkbuilding. Vil du gerne have din hjemmeside højere op på Googles søgeresultater, så kan vi hjælpe dig.
Vi tilbyder flere linkpakker, hvor vi laver en grundig linkanalyse og lægger den helt rigtige linkstrategi for netop din side.
Kontakt os allerede i dag og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.