Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding betyder kort og godt ’at bygge link til din hjemmeside’, og er en stor del af SEO-arbejdet. Det kan være med til at hjælpe din hjemmeside i top på Googles søgeresultater.
Det er lidt svært helt at forstå, hvad linkbuilding går ud på, men betydningen af god linkbuilding må endelig ikke undervurderes.

Når man snakker om hvad linkbuilding er, deler man det typisk op i interne links og eksterne links.
Interne links
De interne links er dem, du selv linker til mellem dine egne sider, på din egne hjemmeside. De er med til at gøre din side mere brugervenlig, da det er nemmere for den besøgende at navigere rundt mellem forskellige undersider m.m. Samtidig er interne links også med til at forklare Google, hvilke af dine landingssider der vigtige og relevante for hinanden.
Ofte linker man meget til sine “vigtige salgs” sider. Det er dog vigtig at gøre det naturligvis, så man ikke overdriver med brugen af links.
Eksterne links
De eksterne links er dem, der findes på helt andre sider, som fører ind til netop din hjemmeside. Det kan f.eks. være en artikel, hvor dit brand eller din virksomhed nævnes og linkes til.
Ift. Google giver eksterne links meget mere værdi end de interne. De skal nemlig ses som en slags anbefalinger af din hjemmeside, hvilket kan få Google til at rangere den højere i søgeresultaterne.
Værdien af links eksterne links
Ikke alle eksterne links har lige høj værdi. F.eks. har et eksternt link en højere værdi, hvis det kommer fra en side, der er relevant ift. din side. Har du en webshop, hvor du sælger tøj, vil et link fra en modeblog altså have en høj værdi. Det vil dog være unaturligvis kun at have links fra modeblogs, hvorfor det også er vigtig at have links fra nyhedssider/artikler, hjemmesider du samarbejder med eller måske har du lavet en donation til velgørenhed, og fået et link derfra. En helt ny modeblog, som ingen traffik har (eller som ingen linkbuilding har) vil dog ikke have en høj værdi.
Relevansen kan måles ud fra flere parametre og der findes en række værktøjer på nettet, der kan bruges til at vurdere links. Det kan være en ret tidskrævende proces, men også vigtigt at gøre, så du ikke spilder din arbejdstid på et link, der alligevel har en meget lav værdi.
Du kan fx bruge Ahrefs gratis DR tjekker, hvor du kan se en score på hjemmesiden fra 0 – 100. Som udgangspunkt vil en højere DR tilføre linket en højere værdi.

Igen er det meget vigtig at sige, at din linkprofil skal være naturlig. Det går altså derfor ikke kun at have høje DR links til diin hjemmeside, sørg for også at have et par stykker med en lav DR, så din linkprofil er så naturlig som mulig. Dine links skal heller ikke komme på én gang, men være løbende. Start evt. med 1-2 link første måned, 2-3 næste måned og på den måde byg stille og roligt på.
Vi kan hjælpe dig med linkbuilding
Hos Itroom er vi eksperter i SEO – herunder også linkbuilding. Vil du gerne have din hjemmeside højere op på Googles søgeresultater, så kan vi hjælpe dig.
Vi tilbyder flere linkpakker, hvor vi laver en grundig linkanalyse og lægger den helt rigtige linkstrategi for netop din side.
Kontakt os allerede i dag og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.