1. Forside
  2. /
  3. Viden
  4. /
  5. SEO
  6. /
  7. Hvordan kommer min hjemmeside øverst på Google?

Hvordan kommer min hjemmeside øverst på Google?

af | 18. aug 2022 | SEO

Sidst opdateret d. 20. marts 2024

Hvornår, hvorfor og hvordan kommer min hjemmeside på Google – det forsøger jeg at besvare i dette blogindlæg.

Hos itroom laver vi professionelle hjemmeside der rangerer højt på Google. Dét forstår vi nemlig vigtigheden i. Med mere end 10 års erfaring på området, tør vi godt kan kalde os for specialiserede i SEO og udvikling af hjemmesider design.

Jeg har her samlet mine bedste råd til, hvordan din hjemmeside kommer til at få gode placeringer på Google. 

For at komme øverst på Google, skal du forstå, hvordan deres algoritmer fungerer. Google bruger flere hundrede faktorer, til at rangere hjemmesider i deres resultater, herunder relevans, autoritet og brugeroplevelse. Det er vigtigt løbende at holde sig opdateret med Googles algoritmeopdateringer, da de bliver opdateret hele tiden.

Vi er naturligvis også behjælpelige gennem hele processen.

1. Google kan læse – sørg for at dit indhold kan læses af Google!

Hvordan kommer min hjemmeside øverst på Google

Google er en stor tekst-maskine. De “læser” din hjemmeside for at forstå den bedst muligt, så de kan placere den når de mener brugerne søge efter din hjemmeside eller ydelse/produkt. Derfor skal du gøre det nemt for Google at læse dit indhold.

Udover at gøre dit indhold nemt at forstå, så skal dit indhold også være unikt og brugbart. Google levere af at vise det bedste resultat, så hvis din hjemmeside ikke har det bedste indhold, så vil Google heller ikke vise dig.

Identificer de søgeord og sætninger (long tail søgeord), som dine potentielle kunder bruger til at søge efter dine produkter eller tjenester. Brug værktøjer som Google Keyword Planner for at finde relevante nøgleord med høj søgevolumen og lav konkurrence. Integrer disse søgeord naturligt i dit indhold, titler, meta beskrivelser og URLs.

2. Hvordan bliver man vist på Google?

For at blive vist på Google er du nødt til at gøre noget aktivt – ellers er chancen meget lille. Vi plejer blandt andet at anbefale, at man af samme årsag vælger at benytte sig at nogle SEO værktøjer som blandt andre Google Search Console. Så man kan få et bedre indblik i hvordan ens hjemmeside er optimeret, og hvordan man kan gøre den endnu bedre.

bliv vist på google

I korte træk fungerer dette således, at du gennem et SEO værktøj får mulighed for at overvåge, hvor mange ord du rangerer på via en Google søgning og hvor mange links, du har. Med andre ord vil du få et komplet overblik over, hvad der skaber trafik til din hjemmeside. Og hvordan du bliver vist.

Når du ved dette, kan du også nemmere målrette og specificere dit indhold yderligere og dermed ramme både bredere og mere specifikt hos enkelte målgrupper.

Når du opretter din hjemmeside, er der meget lille chance for, at du helt automatisk dukker op i via en søgning på Google. Derfor bliver søgeordene relevant, da det er disse, der skal skabe trafikken til din hjemmeside.

Derfor er du nødt til selv at tage affære og aktivt arbejde med at optimere din side for at blive vist på Google.

Forbedre din hjemmesides teknisk

Tekniske forbedringer hjælper også dine placeringer. Sørg for din hjemmeside er hurtig, mobilvenlighed, sikkerhed (HTTPS), og har en klar og logisk struktur. Brug igen SEO værktøjer som Google PageSpeed Insights til at identificere og rette tekniske problemer.

Byg links til din hjemmeside

Backlinks, eller indgående links fra andre hjemmeside, er stadig afgørende for din SEO i 2024. Google ser disse links som en form for anbefaling eller stemme for din hjemmeside er relevant. Fokusér på at opbygge høj-kvalitets links fra autoritative og relevante hjemmesider.

Læs evt. mine 7 tips til linkbuilding her.

3. Hvordan viser man, at de besøgende er landet på den rigtige hjemmeside?

Når folk anvender Google, vil den søgende hurtigt forlade din hjemmeside, hvis det ikke tydeligt fremgår, at du kan svare eller give dem det resultat, de er på jagt efter.

Derfor er det vigtig, at du sikrer en form for gennemsigtighed til dine besøgende. Altså, sørg for at din hjemmeside giver dem svaret på det, de har søgt. Også gerne med det samme.

Hele pointen med dette punkt er at undgå den besøgende omgående vil forlade din hjemmeside, hvis ikke svaret eller behovet opfyldes.

Du kan også tilføje andre spænede grafer eller videoer, som får den besøgende til at blive. Tilføje knapper og links på siden, som får den besøgende til at klikke videre. Dette forsætter Google, at brugeren er landet det rigtige sted, og vil blive.

teknikken til google

4. Få styr på det tekniske

Udover at dit indhold skal være knviskarp, så skal din hjemmeside også virke optimalt.

Som nævnt tidligere, er det er meget vigtig at din hjemmeside er teknisk optimeret. Du må fx ikke have “døde link” – altså links som ikke virker. Herudover skal du sørge for at din hjemmeside er hurtigt, kan bruges på en mobil, og i det hele taget ikke har fejl og mangler. Brug SEO værktøjer til at scanne din hjemmeside for fejl, og ret dem!