1. Forside
  2. /
  3. Viden
  4. /
  5. SEO
  6. /
  7. Off-Page SEO

Off-Page SEO

af | 27. mar 2024 | SEO

I modsætning til on-page SEO, som fokuserer på optimering på selve hjemmesiden såsom indhold og metatags, involverer off-page SEO opgaver som linkbuilding, social media engagement, influencer marketing og endda parasite SEO.

Hovedformålet med off-page SEO er at bygge et omdømme og autoritet. Dette signalerer til Google, at hjemmesiden er værdifuldt og relevant for brugere, hvilket kan føre til højere placeringer i søgeresultaterne.

Off page SEO er også med til at forbedre din E-E-A-T score.

Hvad er off-page SEO?

Off-page SEO er når man forbedrer en hjemmesides uorganiske placeringer uden at foretage ændringer på selve hjemmesiden.

Almindelige off-page taktikker inkluderer Linkbuilding, gæstepostering og markedsføring på sociale medier. Målet med off-page SEO er at få søgemaskiner og brugere til at se dit websted som mere troværdigt og autoritativt. Det er en meget vigtig del af dit SEO arbejde, og bør indgå i enhver SEO-strategi.

Dog vil jeg altid anbefale, at man får styr på ens teknisk SEO og On-Page SEO, inden man starter på Off-Page, da off-page ikke vil virke uden at dit fundament er på plads.  

Hvorfor er off page vigtigt?

Du kan se off-page SEO som dit hjemmesiden omdømme

Ting som linkbuilding, anmeldelser og omtale, hjælper Google med at se dit site som pålideligt. Hvilket kan føre til bedre synlighed i søgeresultaterne.

En af de bedste måder at opbygge din troværdighed i søgemaskinernes øjne er at fokusere på E-E-A-T, et koncept som Googles bruger, når de evaluerer søgeresultater og giver feedback for at forbedre fremtidige algoritmeopdateringer. En af metoderne her, er gennem bl.a. Linkbuilding.

Off-page SEO spiller altså en stor rolle i din SEO strategi.

Her er 4 måder du kan arbejde med off page SEO på

Her kommer jeg med 4 teknikker du kan arbejde med off page seo på:

1. Linkbuilding

Linkbuilding er at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. I SEO kaldes disse links også for backlinks.

Jo flere backlinks en side eller et domæne har, desto mere autoritativt kan det synes for Google. Især hvis disse backlinks kommer fra domæner, der selv er autoritative.

Ahref måler en hjemmesides autoritet med en metrik kaldet Domain Rating (DR). Den er baseret på kvaliteten og mængden af backlinks, organiske trafikniveauer, og naturligheden af sitets samlede linkprofil. Du kan tjekke din DR her.

Dog er DR ikke noget man må stirre sig blind på, da det ikke er vigtig kun af få backlinks fra hjemmesider med en høj DR. En hjemmeside der er i din niche med en lav DR, vil ofte være et bedre link for dig at få.

Husk at din linkprofil skal være naturlig – det hjælper altså heller ikke noget at gå ud og købe 200 nye backlinks i morgen. Det kan Google godt se er spam. Dine links skal helst komme naturlig og indenfor din branche.

2. Brand mentions

Gary Illyes fra Google har før tidligere udtalt sig, at Brand mentions (når dit brand nævnes uden link), også spiller en rolle i SEO. Google kan nemlig godt forstå det er dig som bliver nævnt, selvom der ikke er et direkte link.

Selvom omtale af dit brand/navn kan hjælpe din SEO, er det sandsynligvis ikke den bedste anvendelse af din tid. Det giver mere mening at gøre ting, der har anden markedsføringsværdi.

Jeg vil også altid forsøge, at få siden der har lavet en Brand mentions, til at lave det om til et link.

Men har du lavet god PR, som har givet en masse artikler uden link, så vil jeg ikke tænke det som spildt arbejde – da du stadig får dine Brand mentions ud af det.

3. Google Business Profile

Med en Google Virksomhedsprofil, kan du blive vist i Googles “map pack”-resultater.

Det er helt gratis at oprette en virksomhedsprofil. Gå blot til google.com/business , tilmeld dig og udfyld dine detaljer.

Her er mine råd til optimering af din profil:

  1. Vær så specifik som muligt med din virksomhedskategori
  2. Tilføj dine åbningstider (inkl. ferieåbningstider)
  3. Tilføj din adresse
  4. Angiv dit serviceområde
  5. Tilføj dine produkter/tjenester
  6. Tilføj billeder
  7. Hold din profil opdateret

Herudover kan du indsamle anmeldelser på din profil, som så også vil blive vist i Googles “map pack”-resultater.

4. Social Media

Sociale medier har ikke en direkte indvirkning på dine placeringer på Google.

Men det er fantastisk til at få mere opmærksomhed og trafik til din hjemmeside.

Jo flere mennesker der deler dit indhold på sociale medie, desto mere trafik og links til det specifikke stykke indhold vil du sandsynligvis få. Og selv hvis du ikke får et link eller umiddelbar trafik, får du mere opmærksomhed.

Og mere opmærksomhed fører til flere mærkesøgninger og omtaler.

Det er en win-win for din off-page SEO.