1. Forside
  2. /
  3. Viden
  4. /
  5. Husk også at lave reklame til dine kunder

Husk også at lave reklame til dine kunder

af | 29. jun 2023 | Viden

Sidst opdateret d. 28. februar 2024

De fleste der nogensinde har haft med salg eller marketing at gøre, ved, at det er lettere og mindre omkostningsfyldt at sælge til en eksisterende eller tidligere kunde.

Det er der en lang række grunde til. Der har været forsket i området og skrevet afhandlinger og bøger derom i mere end 30 år. I bund og grund handler det om, at eventuelle barrierer, der kan spærre eller hindre for et køb, er nedbrudte. Når først kunden har handlet hos dig før, føler de sig allerede trykke, og de ved at varen bliver leveret.

remarketing og retargeting

Er barriererne først væk – og har købsoplevelsen været god, er der større sandsynlighed for, at kunden vender tilbage, kontra at kunden vælger en anden og ubekendt forhandler, næste gang der skal laves et køb af samme produkt eller samme produktkategori. Som mennesker er vi vilde med de ting, som vi kan genkende og er trygge ved. Det gør, at vi er tilbøjelige til at vælge dem fremfor ubekendte ting, som vi er usikre overfor.

At det er lettere at få en kunde tilbage fremfor at få en ny ind, skyldes, at kunden kender købsprocessen, stedet/hjemmesiden er genkendeligt. Og så er der er mindre forvirring og støj i processen. Kunden ved derfor, hvad du, din virksomhed eller hjemmeside står for. Genkøb bliver derfor lettere.

Hvornår skal jeg lave reklame til mine eksisterende kunder?

For de fleste virksomheder, giver det ikke meget mening at lave reklame lige efter en kunde har bestil hos dig. I stedet kan du lave en opsætning der først viser din reklame efter 10, 20, 30 eller måske endda 100 dage. Det afhængning af hvad du sælger og tilbyder. Er dit marketing setup sat op rigtig, vil du nemt kunne opsætte disse regler på din kampange.

Retargeting til besøg der IKKE har købt noget

retargeting google ads

Retargeting hedder konceptet, der dækker over, at man retter sit salg mod eksisterende kunder og besøg. Det er langt fra et nyt koncept, selvom brugen deraf har ændret sig markant gennem de sidste 20 år. Retargeting fungerer ved, at man viser de produkter kunden lige har kigget på. De “følger” efter kunden på internettet via Google og andre søgepartnere, Facebook, Instagram osv. Det er derfor, at du vil opleve, at der kommer annoncer med produkter eller webshops, som du lige har besøgt.

Grunden til at du skal bruge retargeting, er, at det er effektivt. Den høje grad af effektivitet skyldes, at du som forbruger med retargeting kun får vist annoncer fra forhandlere, som du allerede kender.

Ligesom det er nemmere og billigere at sælge til eksiterende kunder, så kan det være næsten lige så godt at lave retargeting til de besøg, som ikke har købt noget. De har nemlig allerede set dine produkter og ydelser. Måske overvejer de stadig hvor de skal handle, hvorfor din reklame kan være med til at “overbesive” dem at de skal vælge dig, frem for kokuranten.

I denne type af reklame, er det især vigtigt at benytte CTA (Call to Actions) og selling point. Er du en webshop, kan du måske tilbyde gratis fragt de næste 24 timer. Det kan også være 5% rabat, en lille gave eller andet for at de skal vælge dig.

Lav reklame til dem der besøger din konkurrent

reklame til konkurrenterne kunder og besøg

Nu hvor du har opsat retargeting til dine ekstierende kunder og dine besøg, kan du taget skridtet længere og “stjæle dine konkurrenters kunder“.

Med Google Ads, har du nemlig mulighed for at lave en målgruppe der indeholder alle dem som har besøgt din konkurrents hjemmeside.

Efter de har besøgt din konkurrents hjemmeside, vil de altså begynde at se dine reklamer på Google, samt deres partner sider. Denne type af reklame er meget effektiv for de fleste virksomheder. Du har naturligvis opgaven om at overbesive kunden om hvorfor de skal vælge dig, frem for konkurrenten. Det er altså derfor ikke helt det samme som retargeting.

Hvordan laver man retargeting?

Når du skal lave retargeting, vælger du i første omgang, hvor lang tid din retargetingkampagne skal løbe. Det kan være dage eller uger efter et besøg på din hjemmeside, hvor den besøgende så målrettet bliver eksponeret for dine annoncer.

I den angivende periode vil den besøgende derefter få vist dine annoncer i deres Facebook-feed eller via bannerannoncer på diverse hjemmesider. Du kan her frit vælge, hvilket niveau du ønsker annoncerne fra. Det kan være alt fra overordnede annoncer (branding) til kategori- eller produktniveau. Tommelfingerreglen er, som altid indenfor marketing og kommunikation, at jo mere relevant dit budskab er, jo større effekt har det.

På Facebook sker din retargeting via en kampagne, mens det på Google sker gennem Google Ads. Når du laver retargeting via Facebook, sker det via tracking. Her hjælper en kode, der kaldes Pixel, dig til at følge din brugerdefinerede målgruppe. Pixel kommunikerer med brugerne og sørger for, at de efter at have forladt din hjemmeside bliver vist din annonce i deres Facebook-feed. Grundreglen er her, at din konverteringsrate typisk er højere, jo kortere tid der går, mellem kundens oprindelige besøg og visningen af annoncen. Det er vigtigt at huske det i forhold til kampagnens længde.

Konceptet er stort set identisk, når du kører det via Google Ads.

Lad os gøre det nemt for dig!

Er du webshopejer og overvejer du at anvende retargeting i din markedsføring? Lad os hjælpe dig med en effektiv og succesfuld kampagne.

Hos itroom kan vi opsætte retargeting på både Facebook og Google for dig. Du blot skal bekymre dig om den daglige drift af webshoppen og nyde godt af resultaterne fra din retartegingkampagne.

Kontakt os allerede i dag og hør nærmere om, hvad vi kan gøre for dig.

Hvad betyder retargeting?

Retargeting er annoncering, hvor du kan viser reklame til personer, der har besøgt din hjemmeside. Du kan også lave retargeting til kunder som allerede har handlet med dig.