Responsive hjemmeside – Hvad betyder det?
Hvad er en responsive hjemmeside?
En responsive og professionel hjemmeside kan tilpasses andre enheder end blot en computer – for eksempel tablets og smartphones. Når hjemmesidens visuelle udtryk tager udgangspunkt i den besøgendes elektroniske enhed, betegnes hjemmesiden som responsive (direkte oversat at den giver et hurtigt og passende svar). Hvis en hjemmeside ikke har denne funktion, kan det betyde at en besøgende skal bruge en masse tid på zoome ind og ud for at kunne se hjemmesidens indhold. Dette skyldes ganske simpelt, at forskellige enheder har forskellige skærmstørrelser.
Forestil dig dette scenarie. En kvinde har bestilt en taxa og slår ventetiden ihjel ved at kigge på hjemmesider fra sin computer. Lige da taxaen ankommer, har hun fundet en taske, som hun gerne vil købe. Hun slukker computeren og hopper ind i vognen. Herfra hiver hun sin smartphone frem for at finde samme taske på samme hjemmeside. Hvis hjemmesiden, hun kiggede på, er mobilvenlig, bliver den nye enhed nu taget i betragtning.
Dette betyder at tekststørrelser, menuer og søgefunktioner tilpasses kvindens smartphone. Det vil altså være gnidningsfrit for kvinden at overskue hjemmesiden, navigere rundt i dens funktioner og i sidste ende at købe taksen. En responsive hjemmeside giver altså den besøgende et overordnet indtryk af brugervenlig.
Googles indflydelse på responsive hjemmeside
Du er nok bekendt med, at Google er en af de fortrukne online søgemaskiner på verdensplan. Hvis din hjemmeside er nem at finde frem til via Google, har du derfor gode muligheder for at få flere besøgende på din hjemmeside. I løbet af de sidste to år er der blevet etableret en masse nye funktioner hos Google. Nogle af disse gør blandt andet at responsive hjemmesider bliver placeret forrest i køen.
Med andre ord bliver mobilvenlige hjemmesider altså Googles førsteprioritet, mens hjemmesider som kun er beregnet til PC-skærme bliver nedprioriteret i deres søgemaskine. Der er mange veje til Rom, når det handler om at øge trafikken på din hjemmeside, men i takt med populariteten af smartphones og tablets, mener jeg, at mobilvenlige hjemmesider et stort skridt i den rigtige retning.
Når du får lavet en ny hjemmeside
Når jeg opretter en hjemmeside, er jeg helt bevidst om, at denne er dit ansigt udadtil. Mit fokus ligger på, at førstegangsbesøgende får dannet sig et kvalitetspræget indtryk af din hjemmeside, samtidigt med at faste gengangere kan finde det, de kommer tilbage efter.
Jeg vægter at producere så brugervenlige hjemmesider som muligt – af denne grund er alle mine hjemmesider naturligvis også mobilvenlige.
Ud fra mit synspunkt er disse de tre vigtigste kriterier for en god hjemmeside:
– Interessant og kvalitetspræget visuelt design
– Imødekommenhed overfor nye såvel som faste besøgende
– Simpel navigering af hjemmesiden fra alle typer af enheder
Når disse kriterier er opfyldt, vil kvaliteten af din hjemmeside tage nye højder. Jeg tager naturligvis dine designmæssige ønsker i betragtning, når jeg opsætter responsive hjemmesider.
Skal vi hjælpe dig med en ny professionel hjemmeside, så tag endelig kontakt til os.
Er du i tvivl?
Hvis du ikke har mulighed for at tjekke, hvordan din hjemmeside ser ud på en mobilenhed, kan du i stedet benytte Googles test. Her får leveret en konkret analyse af din hjemmeside.