1. Forside
  2. /
  3. Viden
  4. /
  5. SEO
  6. /
  7. Virker SEO stadig?

Virker SEO stadig?

af | 28. apr 2021 | SEO

Sidst opdateret d. 20. marts 2024

Det spørgsmål hører jeg hvert år – virker SEO stadig i 2022, 2023, 2024 osv.?

SEO udvikler sig hele tiden, og var ikke det samme som i de gode gamle dage. Men SEO er stadig noget man skal arbejde med, hvis ens hjemmeside skal blive fundet på bl.a. Google og Bing.

Det kræver viden om de evigt algoritmer, der bliver ved med at blive ændret, hvilket kan være noget af en opgave.

Af denne grund har de færreste en god forståelse for, hvad det kræver at få en høj placering i søgemaskinerne.

Dette gør hjemmeside SEO særligt udfordrende og kræver ofte konstante opdateringer.

Er alt dette arbejde det hele værd?

Virker SEO stadig, når så mange markedsføringsfolk tilsyneladende fokuserer på indhold?

Efter at have arbejdet med SEO i over 12 år, kan jeg med sikkerhed sige, at svaret er et rungende ja. Men SEO i 2024 er ikke det samme som SEO for ti år siden. Lad os dykke ned i, hvorfor SEO stadig er vigtigt, og hvordan det har udviklet sig.

SEO udviklingen fra søgeord til brugeroplevelse

Tidligere handlede SEO primært om at inkludere relevante søgeord på din hjemmeside, så søgemaskiner kunne finde og rangere din hjemmeside ud fra disse søgeord.

I dag er SEO meget mere komplekst.

Google og andre søgemaskiner har forfinet deres algoritmer til at fokusere mere på brugeroplevelsen og værdien af indholdet. Det betyder, at en god hjemmesides design og funktionalitet er blevet afgørende faktorer.

virker SEO stadig?

Hjemmesidens design og funktionalitet

En veludformet og designet hjemmeside er ikke kun behagelig for øjet; den er også nem at navigere for brugerne. Dette forbedrer brugeroplevelsen og tiden brugt på hjemmesiden, hvilket er en stor faktor for SEO i 2024.

En hjemmeside skal være mobilvenlig og være nem at bruge. Siderne skal indlæses hurtigt, og indholdet skal være lettilgængeligt. Google belønner hjemmesider, der tilbyder en fremragende brugeroplevelse, med højere placeringer i søgeresultaterne.

Selv skriftstørrelsen og farve kan have en betydning. Undgå tekst der fx er svært at se og læse.

SEO er mere end bare hjemmesiden

SEO i 2024 handler også om at forstå din målgruppe og deres søgeintentioner. Det er vigtigt at skabe indhold, der ikke blot indeholder de rigtige søgeord, men som også er informativt, engagerende og værdifuldt for den besøgende.

Dette kræver en dyb forståelse af, hvad din målgruppe søger efter, og hvordan du bedst kan imødekomme disse behov gennem dit indhold. Ikke igennem tekst, video eller podcast.

Linkbuilding

Linkbuilding (Links fra andre hjemmesider til din egen), spiller stadig en vigtig rolle i SEO. Disse links fungerer som en stemme på din hjemmeside. Men i 2024 handler det ikke af antallet af stemmer, men kvaliteten af stemmer.

SEO teknikker

Du kan også bruge Google Trends til at se om dine søgeord/emne i din branche trender på Google. Det kan være med at se give et lille indblik i om SEO er noget for din virksomhed.

Google Trends er et værktøj, der giver indsigt i søgetrends over tid. Det hjælper os med at forstå, hvad folk søger efter på Google, hvilke emner der er populære, og hvordan interessen for specifikke søgeord ændrer sig. Denne viden er afgørende for at kunne tilpasse SEO-strategier til at matche brugernes nuværende interesser og behov.

Anvendelse af Google Trends i SEO-arbejdet

Ved at bruge Google Trends kan du identificere nye emner, der er populære, samt forstå sæsonmæssige variationer i søgeadfærd. For eksempel, hvis du opdager, at søgninger efter “havearbejde tips” stiger markant om foråret, kan det være en god idé at planlægge indhold omkring dette emne før sæsonens start. Dette sikrer, at dit indhold er relevant og tilgængeligt for brugerne, lige når de søger efter det.

Tilpasning af indhold efter trends

Google Trends giver også værdifuld indsigt i de specifikke søgeord eller sætninger, som brugerne anvender. Dette kan hjælpe med at finjustere det sprog, du bruger i dit indhold, for at sikre, at det stemmer overens med de termer, folk faktisk søger efter.

Her vil jeg dog også altid anbefale at bruge et SEO værktøj til at mere specifikt analyse af dine søgeord.



Hvad hvis jeg ikke bruger SEO?

Uden nogen igangværende SEO-indsats, risikerer du at tabe dine høje pladser i søgeresultater, og konkurrenter vil med glæde udnytte chancen til at få dem.

Du kan have den bedste hjemmeside, men hvis ingen finder den, vil du ikke tiltrække nogen nye kunder eller vækste din virksomhed.

Derfor er det så vigtigt at sætte sig godt ind i SEO. Så du får mest ud af din side.